Kaj Munk Technasium resultaat

Op woensdag 27 februari is een delegatie van het bestuur en Rick op bezoek geweest bij het Kaj Munk Technasium in Hoofddorp. De leerlingen daar hebben in opdracht van CRASH nagedacht hoe je ons museum zou moeten inrichten zodat het voor de kinderen leuk is en blijft.

In totaal hebben 80 leerlingen er zich over gebogen en hebben in groepjes van 4 daar een uitwerking aan gegeven. Les, Rick en ik hebben vervolgens elke team bezocht en met hen een praatje gemaakt. Wat was hun gedachte en wat betekent de oplossing die ze ons bieden. Het was werkelijk fascinerend wat de leerlingen allemaal bedacht hadden. Om hun ideeën kracht bij te zetten hadden mockups gemaakt van het nieuwe museum, nagedacht over routing, nagedacht over de beleving die moet uitgaan in een museum als de onze.. Ik (Peter de Raaf) geef eerlijk toe: ik ben niet snel stil: maar die middag zeker. Alle leerlingen hadden er echt heel goed over nagedacht, veel werk verricht (zelfs in hun vrije tijd) om te zorgen dat ze goed voor de dag kwamen. Tijdens hun presentaties aan ons waren hun ouders ook aanwezig. Een geweldige middag. We hebben besloten uit al deze presentatie de rode draden te halen: wat hebben we allemaal gehoord en wat kunnen we ermee.

Belangrijkste rode draden:

  1. 1 “laat ons dingen beleven: we willen iets kunnen doen in jullie museum” denk aan: escaperoom, lasers, flightsimulator, VR bril technologie etc.,
  2. 2 “wij willen begrijpen wat zien”: we kijken er nu naar maar we weten niet wat het is, en daardoor begrijpen wij niet wat er te zien valt: leg het guit!
  3. 3 “maak een logische route in het museum: of als tijdslijn of thematisch gebonden” nu kunnen we de logica niet echt ontdekken
  4. 4 “Maak en betere website”: korten snellere route naar de dingen die je weten wilt. (er waren zelfs 2 groepen die al een compleet werkende nieuwe website hadden gebouwd!
  5. 5 “een goed restaurant is noodzakelijk”; dan kunnen onze ouders koffie drinken en wij onze gang gaan.
  6. 6 “maak ook kinderopvang voor de kleinsten (“small land idee)”
  7. 7 “Werk met interactieve middelen, diorama’s en QR code gestuurde beelden met geluid”: zo kun je met je GSM allerlei dingen zien als achtergrond informatie
  8. 8 “differentieer in de toegangsprijzen; kinderen en ouderen hebben niet veel geld”
  9. 9”maak CRASH beter vindbaar vanaf de openbare weg: grotere borden; je rijd nu zo langs CRASH
  10. 10”Maak de oorspronkelijke gedachte van CRASH nog meer duidelijk: waarom doet CRASH het wat is de gedacht erachter en wat doe je dan omdat allemaal in te vullen>

Omdat alles kracht bij te zetten waren er een groot aantal mockups gebouwd waarin met name de Spitfire een prominente rol speelt. Uiteindelijk willen de kinderen een vliegtuig zien.
Als het om het gebouw gaat waren ze het er wel over eens dat het meerdere lagen moeste hebben en dat je vanaf een vide nar benden moet kunnen kijken op de Spitfire. We hebben twee van hun mockups in ons museum staan. We hebben verteld dat we deze rode draden meenemen in de ontwikkeling van ons museum: waar die ook uiteindelijk terecht komt. Briljante middag. Dank aan Rick voor al het voorbereidende werk en de begeleiding van docenten en leerlingen. TOP!!