Lezing: crash van de Lancaster R5512 of-C, 97 Squadron RAF

Op de vroege avond van 20 december 1942 stegen 232 bommenwerpers op van vliegvelden verspreid over Oost-Engeland. De luchtaanval was gericht op de stad Duisburg, een logistiek centrum in het hart van het Roergebied. Van die 232 toestellen waren er 111 van het type Lancaster. Van die aanval op Duisburg keerden er 12 vliegtuigen niet terug in Engeland, een verliespercentage van meer dan 5 procent.

Eén van die twaalf neergeschoten vliegtuigen was een Lancaster van 97 Squadron van de Royal Air Force. Het was drie uur eerder opgestegen van het vliegveld Woodhall Spa en kwam die avond om elf minuten over negen brandend neer in Amsterdam Noord. Het was geraakt door het Duitse afweergeschut. Er waren geen overlevenden onder de zevenkoppige bemanning van het toestel.

Één bemanningslid wist nog uit het toestel te komen maar kwam ongelukkigerwijze op een dakkapel terecht en werd op slag gedood. De andere zes bemanningsleden vonden hun einde in het gecrashte toestel in het Volewijkspark in Amsterdam Noord. Twee van hen werden de volgende dag door de brandweer geborgen en samen met het derde slachtoffer zij begraven op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam. Pas in 1962 bij de aanleg van de IJ-tunnel werden de vier andere slachtoffers gevonden en het wrak van de Lancaster R5512 geruimd.

Twintig jaar hebben deze bemanningsleden als vermist voor de nabestaanden te boek gestaan. Pas in 1962 zijn deze vier geïdentificeerd en begraven op de Canadian War Cemetery Groesbeek bij Nijmegen.

Op 20 december van dit jaar is het exact 80 jaar geleden dat de bemanning van Lancaster R5512 het ultieme offer bracht. Stichting Lancaster R5512 is opgericht met als doelstelling een gedenkteken op de crashsite te plaatsen ter nagedachtenis aan het offer van de bemanning van Lancaster R5512. Wij streven ernaar om de gedenkplaat op 20 december 2022 te onthullen in tegenwoordigheid van nabestaanden.

Jos de Groot, voorzitter van Stichting Lancaster R5512 vertelt op zaterdag 5 november om 13:00 uur over deze bijzondere gebeurtenis en de zoektocht naar de details van de crash.

Bijwonen van de lezing is inbegrepen bij bezoek aan het museum.

Related upcoming events

  • Geesten op het vliegveld
    10-06-2023 13:00 - 10-06-2023 14:00

    Zowel tijdens als na de Tweede Wereldoorlog deden en doen veel verhalen de ronde over bijzondere en spookachtige verschijningen en gebeurtenissen op en rond oude vliegvelden in Engeland. Het gaat om geestverschijningen of bijvoorbeeld geluiden van mensen in een Control Tower terwijl die helemaal leeg is. Ook hoorde men op gezette tijden muziek van Glenn Miller uit een oude radio terwijl die helemaal niet is aangesloten. Het zijn ongelofelijke, maar waar gebeurde, verhalen gebaseerd op getuigenissen van mensen. Deze lezing geeft een aantal zeer markante voorbeelden. Laat u verassen en geloof een beetje in het ongelofelijke.

    De lezing op 10 juni wordt verzorgd door Peter de Raaf en begint om 13 uur.

  • 17-06-2023 13:00 - 17-06-2023 14:00

    De Mosquito was het snelste en meest veelzijdige toestel van de Tweede Wereldoorlog. Uniek aan dit toestel is dat het van een verlijmde houten constructie is gemaakt.

    De Mosquito is het snelste vliegtuig van de Tweede Wereldoorlog. Het had een topsnelheid van bijna 600 km/u. Het werd ingezet als:

    • Foto verkenners,
    • Bommenwerpers,
    • (Nacht)jagers,
    • Jager-bommenwerpers,
    • Trainers,
    • Torpedo bommenwerpers,
    • Doelslepers.

    Rick Franke vertelt over het ontwerp, de bouwwijze, de inzet en ook de verschillende Mosquito's waarvan CRASH resten in de expositie heeft liggen.
    De lezing wordt op 17 juni om 13:00 uur gehouden.