Wilt u op de hoogte worden gehouden van de Activiteiten van CRASH? KLIK HIER.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

Dodenherdenking bij CRASH
Zoals ieder jaar herdenkt CRASH de gevallenen in de oorlog bij het ‘Missing Man Salute’ monument op het terrein van het Fort bij Aalsmeer.
U bent van harte welkom om met ons mee te herdenken.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

Bevrijdingsdag
Bevrijdingsdag
5 mei 1945 is Nederland bevrijd. Wij vieren dat ieder jaar, maar dit jaar zeker. Wij kunnen vieren dat wij in Nederland in vrijheid leven, terwijl in een ander land een oorlog woedt. Het is des te belangrijker te tonen dat wij vrijheid belangrijk vinden. U bent hartelijk welkom om de vrijheid met ons mee te vieren.
Lezing De Meidagen van 1940 en de bevrijding van de Haarlemmermeer in beelden
Op 10 mei 1940 viel Duistland ons land binnen. In een 5 dagen durende slag werd Nederland bezet en moest de bevolking vijf jaar onder het juk van de bezetter leven.
Rick Franke vertelt over de meidagen van 1940, maar start in het Interbellum. Daarna komt “Fall Gelb” aan bod, de inval van Nazi Duitsland op Nederland. Vervolgens wordt de opzet van de Luchtvaart Afdeeling (LVA) van het Nederlandse leger besproken. De meidagen van 1940 wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste vliegparken in Nederland,
Afgesloten wordt met beelden van de bevrijding van de Haarlemmermeer.
De lezing begint om 13:00 uur,

Lezing De Meidagen van 1940 en de bevrijding van de Haarlemmermeer in beelden
Op 10 mei 1940 viel Duistland ons land binnen. In een 5 dagen durende slag werd Nederland bezet en moest de bevolking vijf jaar onder het juk van de bezetter leven.
Rick Franke vertelt over de meidagen van 1940, maar start in het Interbellum. Daarna komt “Fall Gelb” aan bod, de inval van Nazi Duitsland op Nederland. Vervolgens wordt de opzet van de Luchtvaart Afdeeling (LVA) van het Nederlandse leger besproken. De meidagen van 1940 wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste vliegparken in Nederland,
Afgesloten wordt met beelden van de bevrijding van de Haarlemmermeer.
De lezing begint om 13:00 uur,
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

Lezing De Meidagen van 1940 en de bevrijding van de Haarlemmermeer in beelden
Op 10 mei 1940 viel Duistland ons land binnen. In een 5 dagen durende slag werd Nederland bezet en moest de bevolking vijf jaar onder het juk van de bezetter leven.
Rick Franke vertelt over de meidagen van 1940, maar start in het Interbellum. Daarna komt “Fall Gelb” aan bod, de inval van Nazi Duitsland op Nederland. Vervolgens wordt de opzet van de Luchtvaart Afdeeling (LVA) van het Nederlandse leger besproken. De meidagen van 1940 wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste vliegparken in Nederland,
Afgesloten wordt met beelden van de bevrijding van de Haarlemmermeer.
De lezing begint om 13:00 uur,
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.
Expositie Schemer - verzonken en vervlogen
CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp
In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.
De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.
Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:
1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.
2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd.
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.
3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

Lezing: Het Duitse bombardement op Rotterdam, 14 mei 1940
Op dinsdag 14 mei 1940 om 13.27 uur vielen de eerste bommen op Rotterdam. Wat ging daaraan vooraf? Hoe komt het dat het Duitse opperbevel op het Noordereiland in Rotterdam zelf min of meer verrast werd door het bombardement? Wat was de rol van het Nederlandse militaire gezag eigenlijk? Het is een verhaal over ongeloof, twijfel en moed, maar ook over miscommunicatie en bijzondere feiten. Zo werd door de Duitsers zelf een groot tweede bombardement op Rotterdam (diezelfde middag) ternauwernood voorkomen.
De lezing geeft inzicht in de vijf oorlogsdagen in de regio’s Rotterdam en Den Haag, het bijna onvermijdelijke bombardement op 14 mei en de gevolgen daarvan, en bevat foto- en filmmateriaal waarin de verschrikkingen zijn vastgelegd.
Peter de Raaf belicht deze inktzwarte dagen uit de Nederlandse geschiedenis om 13:00 uur.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 is open op zaterdagen en de tweede zondag van de maand.
Openingstijden: 10:30-16:30 uur

Op 14 mei eren wij alle moeders. Moeders hebben nu, maar zeker in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld. Tijdens de bezetting van Nederland hielden moeders vaak het gezin bijeen als de echtgenoten werden opgepakt en naar werkkampen gestuurd of erger, in kampen zoals Auschwitz werden vermoord.
Omdat het Moederdag is, betalen moeders en oma’s op 14 mei onder begeleiding van hun kinderen en/of kleinkinderen jonger dan 16 jaar € 4,00 toegang i.p.v. € 7,50.
CRASH heeft in de afgelopen jaren verhalen vastgelegd van overlevenden en nabestaanden. Op deze Moederdag vertonen wij ieder uur een van die registraties. Deze keer het verhaal van een jong meisje, Riet Middelkoop, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij was een klein meisje toen de oorlog uitbrak. Zij vertelt over het gezinsleven met haar vader, moeder en jongere zusje in Asterdam.
De voorstelling duurt ca. 15 minuten en start om 11:00, 12:00, 13:00, 14:00 en 15:00 uur,
Na de voorstelling is er gelegenheid om na te praten en vragen te stellen.
Heeft u ook een verhaal? Geef u op: oorlogsverhalen@crash40-45.nl.
Openingstijden
De toegang voor het museum bedraagt € 7,50 voor volwassenen en kinderen van 12 jaar en ouder,
€ 4,00 voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Kinderen jonger dan 6 jaar, donateurs en veteranen hebben gratis toegang. Museumbezoekers kunnen de voorstellingen gratis bijwonen.
Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 is gevestigd in het Fort bij Aalsmeer, Aalsmeerderdijk 460, 1436 BM te Aalsmeerderbrug bij Rijsenhout. Het museum is geopend op zaterdag en iedere 2e zondag van de maand van 10.30 tot 16.30 uur.
Toegang reserveren
Als u reserveert bent u zeker van toegang. Reserveren kan via de website op:
www.crash40-45.nl/toegang-reserveren/.
Voor meer informatie over het museum en het werk van het CRASH Luchtoorlog en Verzetsmuseum ’40- ‘45 kunt U de website www.crash40-45.nl, Instagram of onze Facebookpagina raadplegen.
Persinformatie
Voor informatie kunt u bellen met Rick Franke (woordvoerder) op 0612744634 of mailen naar: communicatie@crash40-45.nl.

CRASH SRS Radio velddagen
De CRASH/SRS Radio Velddagen zijn terug op 20 en 21 mei
In het weekend van zaterdag 20 en zondag 21 mei worden de CRASH/SRS Radio Velddagen weer gehouden. Tijdens dit weekend wordt er geprobeerd om met militaire apparatuur uit de Tweede Wereldoorlog radioverbindingen te leggen met radioamateurs in Nederland en de rest van de wereld.
Deze verbindingen zullen worden gelegd vanaf zowel de parkeerplaats voor het museum als ook in de radiokamer van het museum. Op de parkeerplaats zullen radioamateurs plaatsnemen in hun tenten of mobiele units om met radio’s uit zowel de Tweede Wereldoorlog als de periode erna te werken. In de radiokamer is de museumcollectie van zowel radio’s uit gecrashte vliegtuigen als ook nog intacte en werkende radio’s uit de Tweede Wereldoorlog te bewonderen. Vanuit de radiokamer in het museum zal gewerkt worden met onze call-sign PI4C.
Het is een interessant weekend voor jong en oud, voor wie alles over de radiotechniek uit de Tweede Wereldoorlog, en ook uit de periode daarna wil weten en getuige wil zijn van live actie.

CRASH SRS Radio velddagen
De CRASH/SRS Radio Velddagen zijn terug op 20 en 21 mei
In het weekend van zaterdag 20 en zondag 21 mei worden de CRASH/SRS Radio Velddagen weer gehouden. Tijdens dit weekend wordt er geprobeerd om met militaire apparatuur uit de Tweede Wereldoorlog radioverbindingen te leggen met radioamateurs in Nederland en de rest van de wereld.
Deze verbindingen zullen worden gelegd vanaf zowel de parkeerplaats voor het museum als ook in de radiokamer van het museum. Op de parkeerplaats zullen radioamateurs plaatsnemen in hun tenten of mobiele units om met radio’s uit zowel de Tweede Wereldoorlog als de periode erna te werken. In de radiokamer is de museumcollectie van zowel radio’s uit gecrashte vliegtuigen als ook nog intacte en werkende radio’s uit de Tweede Wereldoorlog te bewonderen. Vanuit de radiokamer in het museum zal gewerkt worden met onze call-sign PI4C.
Het is een interessant weekend voor jong en oud, voor wie alles over de radiotechniek uit de Tweede Wereldoorlog, en ook uit de periode daarna wil weten en getuige wil zijn van live actie.