Agenda

Wilt u op de hoogte worden gehouden van de Activiteiten van CRASH? KLIK HIER.

< 2023 >
April
boeken en modellen

Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 houdt op zaterdag 8 en zondag 9 april 2023 een verkoopbeurs in het museum en bij goed weer buiten het fortgebouw.

Te koop zijn: vliegtuig- en automodellen uit kunststof en metaal; nieuwe en tweedehands boeken over de Tweede Wereldoorlog, de luchtvaart en de krijgsmacht. Ook zijn romans over deze onderwerpen te koop. Daarnaast worden militaria verkocht. Dat zijn voornamelijk artikelen die buiten de collectiedoelen van het museum vallen, dus niet uit de periode 1940 – 1945. Verder zullen militaire radio’s worden verkocht.

Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 is open op zaterdagen en de tweede zondag van de maand.

Openingstijden: 10:30-16:30 uur

boeken en modellen

Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 houdt op zaterdag 8 en zondag 9 april 2023 een verkoopbeurs in het museum en bij goed weer buiten het fortgebouw.

Te koop zijn: vliegtuig- en automodellen uit kunststof en metaal; nieuwe en tweedehands boeken over de Tweede Wereldoorlog, de luchtvaart en de krijgsmacht. Ook zijn romans over deze onderwerpen te koop. Daarnaast worden militaria verkocht. Dat zijn voornamelijk artikelen die buiten de collectiedoelen van het museum vallen, dus niet uit de periode 1940 – 1945. Verder zullen militaire radio’s worden verkocht.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

Proef de fortengeschiedenis bij CRASH en het Fort bij Aalsmeer

Opening fortenseizoen 2023

Op 15 april start het fortenseizoen in de Stelling van Amsterdam. Deze dag begint het toeristische seizoen voor de forten, vestingen, kastelen, bunkers en tussenliggend waterlinie erfgoed. Ontdek het prachtige linielandschap of strijk neer bij één van de vele forten.

CRASH organiseert een rondleiding in en om het Fort bij Aalsmeer

Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 doet dat met een rondleiding door het fortgebouw van het Fort bij Aalsmeer en over het fortterrein.
Op 15 april 2023 organiseert CRASH rondleidingen over het terrein en door het Fort bij Aalsmeer.
Dit fort maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam.

De rondleiding wordt voorafgegaan door een korte lezing over het Fort bij Aalsmeer en de Geniedijk. U komt in delen van het fort die normaal niet toegankelijk zijn voor de bezoekers van het museum. De niet gebruikte delen van het fort zijn niet schoon en zijn koud, dus trek geen nette kleding aan en stevig schoeisel. Als u een zaklamp heeft, neem die dan mee. Ook komt het fort terrein uitgebreid aan bod tijdens deze rondleiding.

De rondleidingen beginnen om 11:00 uur, 13:00 uur en 14:30 uur. Wij vragen u zich aan te melden voor een van de tijdstippen omdat er en maximumaantal deelnemers per rondleiding geldt.
Geef u op door bijgaande link te volgen: https://www.crash40-45.nl/toegang-reserveren/.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

In de Lezing Vliegparken in West Nederland vertelt Peter de Raaf over de vliegvelden die in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog in gebruik waren bij de Nederlandse JAVA.

Op 10 mei 1940 opende de Duitse Wehrmacht en Luftwaffe de aanval op Nederland. Operation: “Fall Gelb” genaamd. De Luftwaffe had de opdracht zo snel mogelijk de Nederlandse vliegvelden en vliegtuigen uit te schakelen. Daartoe werd in de vroege Ochtend “Fallschirmjäager” en luchtaanvallen uitgevoerd op de Nederlandse vliegparken en hun omgeving, vooral in het westen van ons land. Het was een ongelijke strijd Nederland had 125 gevechtsklare vliegtuigen tegen en overmacht van ruim 900 toestellen aan Duitse zijde. Dit is een verhaal over die vliegparken: waar lagen ze, wat gebeurde er en is er nog wat van terug te vinden.

Peter de Raaf houdt de lezing op 22 april om 13 uur gegeven.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.

CRASH heeft meegewerkt aan de samenstelling van de expositie SCHEMER – verzonken en vervlogen – in Galerie de Meerse – Hoofddorp

In de kunsttentoonstelling ‘Schemer – verzonken en vervlogen’ laten drie kunstenaars werk zien dat alles met geschiedenis, herinneren en hun persoonlijke visie op ons verleden te maken heeft. Daarnaast is het Crashmuseum-Aalsmeerderbrug bereidt gevonden unieke voorwerpen uit haar omvangrijke collectie in bruikleen te geven omdat de tentoonstelling een beeldende symbiose tussen verleden en heden wil zijn.

De expositie vormt een inspirerende en enigszins filosofische kijk op de vervlogen geschiedenis en de verwarring die dat kan veroorzaken in hedendaagse duistere tijden. De weken rond 4 en 5 mei staan in Nederland traditioneel in het teken van de herinnering; maar de laatste jaren worden vragen en gedachten rondom oorlog, onderdrukking en geweld binnen een ruimer kader geplaatst. Want onvrijheid is helaas overal en van alle tijden en vraagt om een bredere benadering.

Naast de deelname van het Crashmuseum doen de volgende drie kunstenaars mee:

1 Harm van Ee, herschikt met zijn collages oude beelden naar een nieuw perspectief. |
De collages weerspiegelen een verhaal rondom luchtvaart en wolkenridders. Tevens toont van Ee zijn fascinatie voor het vervalsen van documenten en waardepapieren in tijden van crisis.

2 Rogier Polman, maakt collages, tekeningen en bewerkt foto’s. Het toont de verwarring die hij als kind voelde bij de schijnwereld die door volwassenen toen aan hem als helder en waar werd gepresenteerd. 
Het zijn enigszins verontrustende beeldverhalen die volwassenen een spiegel voorhouden.

3 Annabelle Rebière, in oogstrelend keramiek eert zij de dappere lokale burgers uit de 2e Wereldoorlog die op bescheiden niveau verzet boden aan de Duitse bezetters. Annabelles anonieme helden vertellen waargebeurde gebeurtenissen in verzonken keramische perspectieven. Haar wijze van werken wordt Haarlems Blauw genoemd.

 Het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 – Aalsmeerderbrug laat onderdelen van de werkelijke geschiedenis zien. Stukken metaal van vliegtuigen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn neergestort in de Haarlemmermeer. Op het eerste gezicht zijn het verwrongen stukken roestig ijzer die ook als abstract autonoom beeldhouwwerk kunnen worden gezien. Pas op het tweede gezicht besef je de heftige, treurige en ook wrede geschiedenis die in deze restanten verborgen zit. Ze vertellen een vervlogen verhaal met een krachtig signaal naar nieuwe generaties.