Wat gebeurde er eigenlijk in die vijf dagen in mei 1940 op Vliegveld Bergen? Welke missies werden er gevlogen? Kan er worden teruggezien op een succesvolle inzet? Allemaal vragen die het onderwerp vormen van een lezing van de Stichting Fokker G-1 op zaterdag 20 juli 2019 om 13:00 uur.
Vanaf september 1939 bewaakte de 4e Jachtvliegtuig Afdeling de Nederlandse neutraliteit vanaf het vliegveld Bergen bij Alkmaar. Als net opgerichte afdeling kreeg het de beschikking over een twaalftal Fokker G-1’s die nog maar kort daarvoor door het Wapen der Militaire Luchtvaart (ML) in gebruik was genomen. Nog eens twaalf Fokker G-1’s werden ingedeeld bij de 3e JaVA op het vliegveld Waalhaven bij Rotterdam. Als jachtkruiser kregen beide afdelingen de taak om indringers met deze jachtkruiser te onderscheppen en te verdrijven.
In november 1939 leidde dit ertoe dat vanaf Bergen een aantal Duitse watervliegtuigen werd onderschept met behulp van radiocontact. Dat was een eenzijdige verbinding van de grond met het vliegtuig, maar toch. Het bleek lastig de veelal Duitse indringer op te sporen en onder vuur te nemen, al werden er wel een aantal successen geboekt.
De Fokker G-1 was ontworpen als tweemotorige jachtkruiser, met een bemanning van drie: een vlieger, een marconist en een staartschutter. Die laatste twee functies werden al snel samengevoegd en met name op vliegveld Bergen moest snel een oplossing worden gevonden om de tekorten weg te werken. Hier slaagde men in vóór de Duitse inval in mei 1940.
Helaas werden op de eerste oorlogsdag een aantal Fokker G-1’s van de 4e JaVA op de grond vernield, toch bleek het daarna de enige afdeling die nog inzetbaar was. De onvolprezen Technische Dienst leverde in samenwerking met KLM-technici nog een aantal beschadigde Fokker G-1’s gevechtsklaar af, maar het bleek een druppel op de gloeiende plaat.
U bent van harte welkom! Kijk ook eens op www.fokkerg-1.nl.